Frittata

Förra veckan var det dags för äggtema. 
Jag lagade frittata. Synd var väl att den föll ihop när jag tog ur den ur formen. Eller jag använde alltså en porslinsform. Mitt tips: gör inte det. Använd en i aluminium eftersom porslinsformen blev tvungen att stå i blöt i ca 3 dagar för att det skulle lossna. 
 
Du behöver:
 
6 ägg
Cocktailtomater efter tycke och smak (jag använde en kartong)
Mozzarella
Fetaost 
200g zuccini
150g Nitritfritt bacon
ca Purjolök beroende på storlek
En skvätt grädde
Peppar
 
Gör såhär: Stek zuccini och purjolök mjuka i smör och häll över i formen. Stek sedan baconen krispig och lägg den samt tomaterna ovanpå. VIspa ägg och grädde och häll sedan blandningen över grönsaksblandningen . Stoppa i mozzarella och fetaost efter tycke och smak. Se till att grönsakerna inte sticker upp från äggblandningen. Peppra och grädda i ugnen i ca 20 min på 225 grader. 
 
 
 
Jag använde inget bacon i detta fall utan körde vegetariskt. 
Jag tyckte kanske inte att det var särkskilt mättande. Men om man äter en sallad till så räcker det alldeles utmärkt. Jag är oftast vrålhungrig under lunchen så jag behöver massor med mat:) 
Däremot kan man använda potatis i vilket jag nog gör nästa gång! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback