North west trip del 1

Nu ar jag tillbaka från den långa resan norrut. Det har varit superhärligt och vi har gjort en massa roliga saker under resans gång. Det hela började med att vi tog våra tunga ryggsäckar och begav oss till Murdoch för att bli upphämtade av bussen. Det visade sig vara en riktig safaribuss som vi skulle åka med. Vi hade tre guider med oss som skulle se till att vi inte tappade bort oss i "the outback".
Sen begav vi oss iväg och har alltså vandrat i en national park.

Sen bar det av till Monkey Mia där vi spenderade hela dagen på stranden. Spelade volleboll och tog en sväng med kajaker! Såg även en massa delfiner! VI bodde på en fårfarm och guiderna släppte av oss vid en jättefin strand som vi alla var överens om var den finaste vi sett i western australia.

Sedan forsatte vi mot coral bay. Där var det dags för snorkling och en massa solande. Dessutom drack vi det bästa kaffet som vi smakat i det här landet än så länge. Synd bara att vi inte kan dricka det igen...

<-- vår fin fina safaribuss

HAJ

Sen var det dags att vandra i gorges. VI badade i sötvatten, såg på fladdermöss och såg på utsikten.

Nu gillar inte datorn mej längre så en del 2 kommer en annan dag.

Ute i vildmarken

Glomde namna att vi just nu ar pa the north west trip som Murdoch ordnar at oss. Just nu har vi avverkat 5 av 10 dagar och det har verkligen varit ett aventyr sahar langt! En detaljerad rapport kommer sjalvklart om hur det har varit! Ar just nu i coral bay och har varit ute och snorklat pa formiddagen. Lyckades faktiskt fa med en haj pa ett kort! Dom foljande dagarna ska vi ut i riktiga vildmarken, mer inat landet! Men som sagt, skriver mer om detta nar jag kommer tillbaka!

Födelsedag

Ja igår var det då alltså min födelsedag. Dagen började med att vi missade bussen på morgonen, men det visade sig vara bra eftersom den bussen krockade lite senare så att alla passagerare fick hoppa på vår buss lite senare. Ambulansen kom lite senare då en gammal tant hade blivit påkörd. Sen var det labrapportsskrivande för hela slanten. Mitt upp i detta började brandalarmet tjuta på skolan så vi fick snällt gå ut från skolan och samlas i "bush court". Men det var som tur bara övning.
Mötte upp Caroline och Julie lite senare och dom var så söta och hade köpt present och som sjöng även happy birthday för mej.

Senare åkte jag och Rebecka in till Freo för att ta en kaffe och tårta. Blev även en del shopping!
Sen var det dags att åka hem, åkte och hämtade ett paket på posten som mamma skickat. Måste nog vara det största paketet jag fått med posten, fanns en hel del trevliga saker i detta. Väntade och väldigt oväntade saker!
Senare på kvällen blev det middag nere i Freo, mkt gott.

Julie, jag och Caroline

Födelsedagsbullen och därefter födelsedagstårta!

om ni kanske märker har jag mest bara ätit denna födelsedag. Bådar inte gott inför framtiden antar jag....

Tack för alla gratulationer!!

Holmsvedenbor

Tänkte att jag skulle läsa lite på aftonbladet imorse och vad hittar jag om inte denna artikel. Tycker att jag brukar läsa lite titt som tätt om holmsvedenbor på aftonbladet.  Här visar en holmsvedenbo hur man ska tas med rånare.

Skola

Sitter just nu pa skolan och forsoker reda ut en labrapport. Labrapporter har ar inte samma som hemma. Har ska man veta ungefar 70 andra saker som inte har med labrapporten att gora som man maste ta reda pa.
I gar satt vi i ett antal timmar och gjorde utrakningar i excel och just nu ar jag bara allmant less pa det har. Ska bli skont med helg men jag antar att en hel del av denna lar spenderas pa skolan.

The art museum

Fredagkvällen spenderades på skolan där det var något slags party för dom som ska till Melbourne från vår skola och spela i sportsmästerskapen. Temat var tydligen "traic lights" vilket bara jag och Rebecka hade missat. Alla var alltså klädda i grönt, rött eller gult förutom jag och Rebecka som sagt. Men men så kan det gå och det var ju inte så att vi hade mindre roligt pga av detta. Man kan säga att vi stod ut i mängden.

Lördagen började med spöregn. Vi tog oss faktiskt till Perth utan att bli helt dyngsura tro det eller ej. Vi hade bestämt oss för att turista lite så därför började vi med att gå till the art museum. Det var banne mej gratis att gå in där och fanns en hel massa konst (såklart). Det hela slutade med att vi blev helt yra i skallen av allt betraktande. När vi så skulle äta lunch hittade vi ingenstans att äta denna då vi hade tagit med oss egen picknickmat. VI irrade runt en hel massa innan vi äntligen hittade ett tak. Ingen bänk eller så utan det blev  direkt på stengolvet. Tur var väl att vi hade fått en karta pa museet, den funkade utmärkt som sittunderlag.
Resten av turistandet gick inte sådär strålande eftersom det slutade med att vi tog en shoppingrunda istället. Lättare hänt än man skulle kunna tro.
Senare blev det middag i Mount Lawley med Caroline och därefter bio. Vi såg the other boleyn girl och den är verkligen att rekommendera!

Rebecka på vårt fin fina lunchställe!

Bra film

Dessutom använder jag faktiskt min egna dator nu. Har äntligen fått tillbaka den. Får se hur länge den håller den här gången. Dom hittade inget fel på den denna gång heller.  Men nu har den i alla fall fungerat lite längre än sist jag lämnade in den. Ni får alla hålla tummarna för att den klarar sig denna gång. Ingen på databutiken förstår vad det kan vara för fel på den.

fullt upp

Just nu ar det lite mkt i ren allmanhet. Efter att ha avslutat en hektisk vecka blir det nu till att gora ett par till inlamningar till denna och nasta vecka innan det bar ivag pa north west trip. Sa det lar inte bli svar pa nagra mail pa ett tag. Ska forsoka ta tag i det men just nu ser det lite morkt ut.

Tacktal

Som ni sakert redan lagt marke till har denna blogg blivit lite mer personlig till utseendet. Detta ar nu inget som jag sjalv har lyckats med eftersom jag ar ganska vardelos pa sadana saker. Darfor ar det bra att man har tekniska och begavade vanner som kan detta i stallet.

Tack
Anne!

6 timmar

Nu ar det bara 6 timmars tidsskillnad mellan Sverige och Australien eftersom vi har fatt vintertid har och det numera ar sommartid hemma i Sverige. Betyder att det blir lite lattare med telefonsamtalen framover.

Bloggen har inte riktigt varit min van dom senaste dagarna, men nu har jag i alla fall lyckats logga in har sa jag hoppas jag far detta inlagg publicerat.

I gar hade vi var forsta tenta har. Bara en midsemester exam sa det var ju inte en tenta pa hela kursen som hemma.  Halva tentan bestod av fragor med alternativ att valja bland vilket knappt forekommer hemma. Daremot var det valdigt ont om tid for vi fick bara skriva i 50 minuter. Alla satt i princip och hetsskrev hela tiden. Jag tycker att dom borde tanka pa dom stackars utbytesstudenterna som kanske behover lite extratid. Extratid finns det ju gott och val om hemma nar det ar dags for tenta, men defintivt inte har. Sluttentan i maj ar tydligen bara pa 2 timmar, blir ingen fikapaus da som jag alltid brukar ta hemma.