Tankar kring apoteksvärlden

MItt apotek håller på att falla ihop. Nu är det dags för den 4:e personen att sluta på mitt apotek sedan november. Man skulle kunna tro att det är för himla otrevligt att jobba på mitt apotek eftersom att så många slutar. Det är inte alls otrevligt utan det förfaller sig bara så att folk har fått erbjudanden dom inte kan tacka nej till. En kaotisk arbetsmarknad har tvingat fram den här situationen och det finns inte så mkt att göra. Tragiskt nog är det ju så att det inte finns folk så att det räcker just nu. Apotek öppnar i varje hörn och det finns inte arbetskraft så att det räcker. Det är ju faktiskt så att apotek kräver utbildad personal, vad nu än allmänheten än verkar tro. Vi säljer faktiskt inte godis.

Mitt upp i allt detta har både Apoteket AB och Apotek Hjärtat som är det två största apotekskedjorna bestämt sig för att inte betala ut ersättning till apotekspraktikanter. Detta är det mest korkade jag hört på länge eftersom det kommer innebära att färre studenter väljer apoteksbanan i arbetslivet och det kommer att resultera i ännu färre tillgängliga ute på arbetsmarknaden. Mycket på grund av att folk inte har CSN kvar att ta, inte vill ta CSN en ytterligare termin osv. Då går dom direkt till industrin istället. Jag hoppas innerligt att dom andra kedjorna bestämmer sig för att ge ut ersättning.
Nu ska jag ta tag i min dag och försöka tänka på något annat!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback