HPLC

Jaha då hade den värsta labar av dom alla börjat. Hela grejen är så himla flummig och det hjälper ju inte att vi har fått den värsta handledaren som inte har en aning om vad hon snackar om. Hon är bland dom mest förvirrade människor jag har stött på.
Det började med att vi fick perfekta toppar i vårt kromatogram. Men det fick man tydligen inte ha första dagen därför fick vi ändra till något sämre som bara har rört till allting, samt att hon har sagt fel saker till oss och andra handledare har kommit och rättat när vi frågat dom. Jag undrar hur fasen hon kunde bli antagen som doktorand överhuvudtaget, mysko. Men nu är i alla fall hälften av dagarna avverkade och jag hoppas innerligt att det kommer att lösa sig under morgondagen för just nu är allt bara en salig röra.
Det hela går i alla fall ut på att vi ska bestämma koncentrationen av ett okänt prov med substansen ketoprofen. Då använder man sig av ett HPLC system som innehåller en kolonn (typ som ett rör) som man sedan skickar igenom sin vätska med okänd koncentration. Det kanske låter lätt enkelt men man måste tänka på hundra parametrar som pH, mobil fas förhållanden, koncentrationer känt prov och en hel massa andra saker. Här kommer en fin bild på hur hela maskinen ser ut. Sånt sysslar jag med på lab, ser kul ut eller hur=) Fast det här är såklart en mer avancerad maskin än vad vi använder, men i princip densamma i alla fall....


HPLC

Kommentarer
Postat av: pålplutt

ser ut ungefär som när jag äter frukost vid datorn

2007-01-31 @ 00:31:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback