Det här med att vara handledare...

Senaste tiden har jag diskuterat en del med andra i min omgivning som är handledare. Min mamma är det för tillfället på jobbet och Johanna pysslar även med detta på sitt jobb. 
Man har ju genom hela sin utbildning ( i alla fall jag) dömt folks förmåga att lära ut. Vissa har ju verkligen varit bättre än andra. Eftersom man direkt tycker sig ha vetat vad en bra lärare/handledare har för egenskaper har jag alltid tänkt att detta kan ju väl inte vara så svårt. Jag har då verkligen fått tänka om den senaste tiden måste jag då erkänna. 
 
För nu är det ju såhär att jag har en PhD student från Thailand som jag handleder för tillfället. Jag försöker alltså lära honom allt det jag kan. Jag antar att vi har språket emot oss och att detta kan vara anledningen till varför kommunikationen inte alltid fungerar. Han förstår helt enkelt inte vad jag säger :) Dessutom är mitt största misstag att jag antar att folk förstår vissa saker. Detta har jag förstått att man aldrig ska göra. Aldrig anta något. Hellre förklara något i minsta detalj. Dessutom ska väl tilläggas att förklara saker aldrig riktigt har varit min grej. Sen att en nordeuropé och en thailändare ska försöka tajma sin punktlighet funkar inte heller så bra. Ligger inte på samma våglängd alls:) Det där med tid har jag för övrigt märkt att vi nordeuropéer är besatta med och att det inte fungerar på samma sätt i andra delar av världen, Australien inkluderat. Här dyker alla upp 5-10 min efter att mötet börjat. Minst. 
 
Men vi jobbar på och jag hoppas verkligen att vi båda kan förbättras. Skam den som ger sig!! :)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback