Nyhetsmorgon i Australien

 
Jag har under den senaste tiden fascinerats av vad Australiensarna rapporterar på nyhetskanalerna. Särskilt på morgnarna. Jag har alltid gillat att kolla på nyhetsmorgon hemma i Sverige för att få en uppdatering på nyheterna innan jag sticker iväg för dagen. Samma sak gör jag här. Det är dock relativt stor skillnad på vad som tas upp. Hemma tycker jag världs- och riksnyheter blandas ganska bra med andra mer vardagliga saker som böcker och mode med mera. 
Här däremot är dom galna, haha. Igår rapporterades det om en galen kvinna som bara bodde hemma med säkert 10 råttor. Hennes make hade lämnat henne för att hon älskade sina råttor mer. Det var säkert 5 råttor som klättrade på henne under intervjun. Hon älskade råttor mer än människor påstod hon. 
Annars har våld en mycket stor andel av rapporteringarna. Mord och misshandel får jättestor uppmärksamthet. Precis som trafikolyckor. Ju mer dramatiskt desto bättre är temat. 
Det är även populärt att det handlar om gamla människor som blivit lurade på pengar av diverse människor. Under översvämningarna i Queensland åkte dom runt med gråtande människor i båt och tittade på deras hus som låg under vatten. Sen pratade dom om hur mycket pengar dom hade förlorat första gången det var översvämning och sen andra gången som var nyss. 
Eller så snackar dom om footy spelare som har slagits på träning eller något liknande. Idag var det någon som hade slagit av käken av den andra. Illa. 
Nyhetssnubben skickar dom världen över där han mest rapporterar om märkliga saker. Häromsisten var han med en uppvisningsflygare. Dom voltade så mycket i luften att han svimmade i direktsändning. Detta har dom sen dess visats om och om och om och om igen. 
Det är mycket drama i tv-sändningarna i allmänhet även. Oftast dessa program som går bäst här nere. Ibland lite i överkant för min smak måste jag ju erkänna. Men man får ta det med en nypa salt! Men tro mig, någonstans däremellan får dom in lite verkliga nyheter även. Det är ju alltid något antar jag. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback