Vinterbröllop

Nu är jag hemkommen från Norge. Det hela har varit ett riktigt äventyr. Började med att jag satte mej på tåget till Arendal tidigt på fredagsmorgonen. Resan gick bra och jag anlände till Arendal i halv tolvtiden. Där stod Lilly och väntade på mej på stationen, vi kom fram till att det var 3,5 år sen vi sågs sist! Hon hade dock berättat för alla att det var 2 år sedan och tyckte detta var oändligt lång tid bara det! =) Vi gick lite på stan och kollade in det nya köpcentrumet och råkade även springa på nästan hela familjen Jörgensen. När vi sedan var på väg hem till Lilly kom det fram att brudgummen inte mådde så bra. image165Han hade drabbats av någon form av magsjuka. Hade spytt hela dagen lång. Kanske inte direkt vad man vill att han ska göra dagen föra bröllopet. Så det var bara för Lilly och mej och bära ner alla saker till bilen för att sedan dra till Heimtun för att fixa iordning festlokalen. Man kan nästan säga att Lillys hus befinner sig på ett berg så vi fick ordentligt med motion när vi sprang där upp och ner i regnet. Folk som hjälpte till på Heimtun var märkbart uppstressade över att brudgummen låg hemma och spydde. Men det vara bara att bita ihop och fixa allt som skulle göras, hänga upp gardiner, duka, dekorera etc.
Såhär fint blev det! Därefter stack vi hem och Lillys bestefar hjälpte henne att fixa brudbuketten.



image167Morgonen därefter på självaste bröllopsdagen var brudgummen mycket bättre. Han blev ivägskickad medan folk anlände som skulle fixa hår och smink. Sen var det nästintill kaos i flera timmar, hårsaker och smink spriddes ut över hela rummet och folk sprang som yra höns runt överallt. Men efter flera timmars fixande blev vi äntligen klara i tid. Såhär blev resultatet, självklart hade jag på mej folkdräkten som så många andra den dagen. Vi kastade oss i taxin och begav oss till kyrkan. Jag sprang som sista man in och satte mej. Lyckades lista ut vilken sida jag skulle sätta mej på och därefter skred bruden in i kyrkan. Kort därefter var Lilly fru Jacobsen.







image172Såhär glada var dom när det var färdigt! Sen bar det iväg till festlokalen. Där blev det massor med tal, middag, musik och dans. Har insett att jag antingen inte vet särskilt mkt om bröllop eller så är det norska traditioner som är nya för mej just därför. Det som var nytt för mej var: när man klingade i glasen skulle brudparet ställa på stolarna och kyssa varandra, stampade man däremot i golvet var det föräldrarnas tur att göra detsamma, lämnade brudgummen salen fick alla män i salen ställa sig på kö för att krama bruden, detsamma gällde såklart för brudgummen, i Norge har man förlovende som håller i ringarna och sen håller tal. Jag hade i alla fall inte en lugn stund på hela kvällen och det eskalerade ännu mer när allt äldre folk hade gått. Men innan dess skulle brudbuketten fångas, alla ogifta kvinnor fick ställa sig på rad. Ingen lyckades fånga den utan den damp ner på golvet framför någons fötter. Denna någon råkade visst vara jag. Så nu är det tydligen meningen att jag ska gifta mej snart, problemet är ju bara vem det skulla kunna tänkas vara. image173Såklart råkade min middagsdejt fånga strumpebandet, men jag är helt säker på att det inte blir han jag gifter mej med:)


Vi lämnade festlokalen och fortsatte hos de som jag skulle övernatta hos med singstar, men utan brudparet såklart. Elin och jag sopade mattan med grabbarna:) Hela helgen var i alla fall mycket lyckad!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback