metadon och försöksperson

Igår var jag, anne och rebecka på metadonprogrammets 40 års jubileum på sjukhuset. Det var en hel rad viktiga och högt uppsatta människor där som drottningen(!), landshövdingen, rektorn, en massa framstående forskare från hela världen inom ämnet, en rad läkare och diverse andra och en liten skara studenter däribland vi. Men vad sjutton det var ju gratis för oss fattiga studenter och det var ju riktigt intressant. Dessutom fick man ju en massa fika:)
Många är konstigt nog emot denna behandling eftersom det egentligen handlar om en ny drog som man blir beroende av istället för heroin. Jag fattar inte varför folk är så negativa, måste ju handla om att dom inte vet alla fakta. För man kan ju faktiskt fungera som en helt vanlig människa med denna behandling. Det kan man ju inte med heroin i blodet som vår föreläsare i farmakologi försökte förklara idag på nyhetsmorgon.

Idag hade vi ögonlaboration på skolan. Vi skulle alltså fungera som försöksdjur och droppa läskiga substanser i ögat. Man fick bara slippa detta om man hade linser. Eftesom jag då inte har det fick jag bara snällt sätta mej på stolen och låta labhandledaren droppa mej i ögat.
Resultatet blev att jag inte såg någonting alls i princip på långt håll medan att mitt närseende däremot blev strålande, pupillen var liten som en knappnål medan rebeckas var lika stor som ögat nästan. Läskigt var det i alla fall och det släppte inte på ett bra tag. Man skulle även ta det lugnt med bilkörandet och cyklandet resten av dagen eftersom man kunde uppfatta saker annorlunda. Ibland är det inte så kul att vara försöksperson....

Kommentarer
Postat av: pålplutt

syns mitt namn nurå?

2006-10-13 @ 17:07:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback